Nu kommer der endelig en ny version af sportsbilikonet.
Supersport: Da Toyota i 2003 lagde fjerde Supra-generation i graven uden at sende en efterfølger på gaden, blev flaget sendt på halv stang hos sportsbilentusiasterne. Sidste Supra var nemlig den første Toyota i sportsbilernes superliga, og den var lige så elsket som den var dyr. 999.999 kroner kostede den på et tidspunkt i Danmark.
Med sin turboladede 3.0 rækkemotor var der tale om en kraftkarl, som rykkede fra 0-100 km/t på under fem sekunder, og bilen er i dag - 16 år efter begravelsen - stadig populær. Det har nemlig vist sig, at det er en af de få sportsbiler, som kan holde til at blive tunet op til 1000 hk - eller mere.
Standardversionen havde op til 330 hk.
Ny Supra
Nu kommer femte Supra-generation, men den er ikke - som de tidligere Supra - et rent Toyota-produkt. Akkurat som Toyota arbejder sammen med Subaru om GT86, så er BMW meget inde over, når vi snakker Supra.
Den nye sportsbil er endnu ikke prissat, men den skal nok blive dyrere end forgængeren, som kostede lige under en million, da denne motorjournalist havde fornøjelsen at teste den.
Det er interessant og lidt tankevækkende, at ydelsen i den nye Supra kun ligger 10 hk over forgængeren. Motoren i nyheden er - akkurat som hos forgængeren - en 3.0 seks cylindret turboladet rækkemotor. Den leverer 340 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm ved bare 1600 omdrejninger.
Topfarten er elektronisk begrænset ved 250 km/t og accelerationen fra 0-100 km/t er 4,3 sekunder. Det er altså hurtigt.
Whau
Den nye Supra har et rigtigt whau-design. Men ikke nok med det. Toyota lover ekstra høj vridningsstabilitet, optimal vægtfordeling og andet, der lægger op til den helt store sportsoplevelse. Supra står på 19 tommer fælge.
Bilen er testet på Nürburgring og den er sandelig også prøvekørt på danske veje, oplyser Toyota.
I kabinen er der multimediasystem med 8,8 tommer skærm, paddle shifts ved rattet og mulighed for trådløs streaming fra smartphone ud til anlæggets 10 højttalere.
Begrænset antal
Der kommer 900 Supra til Europa i 2019 - og ifølge Toyota Danmark, så bliver der rift om dem. Interesserede kan on-line reservere et eksemplar, men det kræver, at der betales 15.000 kroner i depositum. Pengene modregnes i bilens pris og fortryder man, betales de tilbage.
Toyota Danmark oplyser i øvrigt, at der er en særlig "Supra 900-klub" - altså personer, som får et af de første eksemplarer - og at klubmedlemmerne får en række fordele inden leveringen.