Brolukning! - blind vej! - Udkantsdanmark??
Som nyslået restauratør og ejer af Kitzchen i Middelfart, oplever jeg i den grad, at vi er blevet taget godt imod. Hver gang jeg taler med folk - spørger de "Om vi kan mærke brolukningen". Og svaret er selvsagt svært, da vi ikke har 5 års historik og har haft rigtig mange gæster. Men ja - helt implicit giver det en negativ effekt, når man dagligt ikke har adgang til 13.000 forbipasserende.
Jeg mener, vi skal se det som et godt hint om, hvordan vi som by vil opleve det om bare 4-5 år når Amazon og andre internet udbydere har taget endnu mere af detailhandlen, og når de store handelsbyer er blevet endnu større (hvis vi altså ikke gør noget markant anderledes).
Jeg ser en by som på den ene side har rigtig meget at byde på. Det er dog svært at se, hvad det egentlig er vi vil som by! Hvad er vores identitet ? Hvad er vores vartegn og hvordan vil vi fremstå i andres og i særdeleshed i vores egen bevidsthed ?
Jeg var på Bornholm sidste efterår. Vi var på rundvisning på Svaneke Bryghus. Inden vi var færdige, havde vores rundviser nævnt en lille listig gin bar på toppen af en guldsmed, en kaffebar med egen is osv. Med andre ord: Vi havde mødt en ambassadør som med alt tydelighed var stolt af sin ø, og som også var yderst bevidst om, hvor vigtigt det er at være ambassadør for hele øen. Vi var 11 personer der lagde 3000 kr. ekstra på øen uden brug af turistinformation el. lign.
Så hvad er forskellen på en Middelfarter og en Bornholmer ? Tja et gammelt ordsprog siger "Nøden lærer nøgen kvinde at spinde". Bornholm var for at sige det som det er "På røven" for år tilbage, da fiskeindustrien gik fra at beskæftige mange, til at overgå til få store spillere. Der har på et tidspunkt været et behov for nytænkning for at øen skulle overleve, og ikke blive til udkants Danmark. I dag rummer øen hundredvis af små iværksætter eventyrer, et årligt folkemøde, kokketræf og meget mere.
Alt god markedsføring starter indefra. Faktas efterhånden berømte punchline "Det tager kun 5 minutter, men vi..." startede mig bekendt som en intern ting da man ville øge medarbejdertilfredsheden.
Så kære Middelfartere. Hvem er vi? - og hvad vil vi som by være i fremtiden - og hvordan løfter vi byen så vi selv elsker den og har lyst til at bruge den?
Med ny Borgmester i spidsen og en Kommune som jeg oplever generelt er meget aktive og innovative tænker jeg, at vi med den meget omtalte brolukning skal bruge situationen til at tænke stort, nyskabende og innovativt.
Jeg tror grundlæggende på, at en bys identitet skabes ved at dens egne indbyggere omfavner og dyrker byen. Så vi har alle et ansvar, men det kalder i den grad også på lederskab. En som viser vejen og som italesætter visionen.
Det handler også om penge - det kan vi ikke komme udenom - og det er altid et prioritetsspørgsmål for en kommune. Så min appel til vores nye Borgmester er, at vi skal vise vores egne borgere og omverdenen vores fantastiske by, ligesom vi skal have en ledestjerne der slår tonen an.
Så er jeg sikker på, at iværksættere, ildsjæle og byens borgere følger trop, så byen i fællesskab kan gå en blomstrende og udviklende tid i møde.